Dietele proteice – beneficii și riscuri

Cura sau dieta Dukan, regimurile Atkins, Zone, South Beach sunt doar câteva dintre curele de slăbire celebre grație vedetelor care se laudă că au slăbit cu ele; de fapt, sunt variațiuni ale dietei proteice. Dar ce îneamnă acest tip de regim, ce beneficii oferă și mai ales, ce riscuri presupune – iată două întrebări care își vor afla răspunsurile mai jos.

În linii mari, dieta proteică presupune un consum ridicat și foarte ridicat (nelimitat de cele mai multe ori) de proteine, raportat la carbohidrați; aceștia din urmă, de obicei, nu trebuie să depășească50 de grame pe zi. Foarte pe scurt, aceasta este trăsăturadefinitorie, comună a tuturor regimurilor enumerate la început – proteine în cantități nelimitate și glucideori carbohidrați cât mai puțini, sau chiar deloc.
Organismul uman se bazează în pricipal pe glucide sau carbohidrați ca surse de energie; mușchii și mai ales creierul sunt cei mai mari consumatori de glucide. Acestea, glucidele sau carbohidrații, se regăsesc în cantități foarte mari în zahăr, cereale, fructe și legume cum ar fi cartoful și bineînțeles, în produsele preparate cu aceste ingrediente (pâine, dulciuri, prăjituri, paste, produsele de patiserie etc.).
Înainte să te decizi dacă să urmezi un astfel de regim, este bine să te documentezi, să îi cunoști și părțile bune, dar și ce pericole pot să apară. În acest scop, ai mai jos câteva dintre cele mai importante beneficii, dar și unele riscuri de care trebuie să fii conștient.

Citeste si:  Mancare de calitate, catel fericit si contributia Royal Canin

Beneficii
• scăderea în greutate
Un mare avantaj oferit de aceste tipuri de regimuri este o scădere rapidă în greutate, mai ales la început. Iată, pe scurt, care sunt principalele cauze
– proteinele sunt foarte sățioase și în final ajungem să ingerăm cantități mai mici de alimente; așadar, introducem în organism tot mai puține calorii.
– efect diuretic; acesta este un alt efect al dietelor proteice, organismul elimină surplusul de apă.
– excesul de proteine este eliminat din organism în cea mai mare parte, spre deosebire de surplusul de carbohidrați sau grăsimi, care este reținut și stocat ca țesut adipos. Practic, proteinele în exces sunt excretate în loc să fie stocate ca grăsime.

• accelerarea metabolismului
Corpul uman nu este obișnuit să folosească proteinele ca sursă de energie. Iată de ce atunci când consumi mai multe proteine, organismul depune un efort mai mare pentru procesarea lor. Deși atât carbohidrații, cât și proteinele au tot aproximativ 4 kcal la 100 de grame, carbohidrații sunt asimilați aproape imediat, spre deosebire de proteine care solicită un efort mai mare pentru digestie. Mai simplu spus – proteinele turează metabolismul, îl solicită suplimentar ca să poată fi digerate și folosite pentru energie.
• menținerea masei musculare

Acesta este un avantaj major al regimurilor proteice față de alte cure de slăbire. Mușchii sunt cei care consumă caloriile și ard, astfel, grăsimea coprorală. Așadar, dacă masa musculară scade,vei arde mai puține calorii și automat, ritmul slăbirii va încetini sau chiar va stagna.
Regimurile proteice oferă organismului proteine în cantități sufciente, care ajută la menținerea masei musculare.

Citeste si:  5 criterii de alegere a unui magazin de piese auto online

Riscuri

• presiune asupra rinichilor
După cum spuneam mai sus, excesul de proteine este eliminat din corp; mai exact, surplusul este excretat prin urină, procescare streasează suplimentar rinichii.
De regulă, o persoană sănătoasă poate face față cu bine acestui regim, mai ales pe o parcursul unei perioade limitate de timp. Mare atenție, însă, dacă ai avut probleme cu rinichii, mai mult ca sigur nu este o idee bună să îi suprasoliciți.

• stări de slăbiciune și amețeală
Nu toată lumea tolerează bine eliminarea glucidelor din alimentație; multe persoane au resimțit stări de amețeală și slăbiciune, cel puțin în primele zile. O idee bună este să începi acest regim în week-end, să îl testezi acasă și să vezi cum te simți.

• cantități relativ ridicate de grăsimi
Un singur regim – regimul Dukan – elimină și lipidele împreună cu carbohidrații. Consumul ridicat de grăsimi, mai ales de origine animală, a fost și este o mare problemă a dietelor proteice. De aici, lista pericolelor este aproape interminabilă.

Nu oricine își permite să mănânce după pofta inimii unt, smântână, brânzeturi grase, cârnați și alte alimente bogate în colesterol permise de diete cum ar fi Atkins. Așadar, ai grijă, asigură-te că sănătatea îți permite să consumi acest tip de alimente.

Concluzie
Dietele proteice nu sunt o noutate; în mediul clinic sunt folosite de peste un secol pentru tratarea epilepsiei, iar anumite populații, cum ar fi eschimoșii, au o alimentație bazată în principal pe carne. Așadar, acest tip de regim este pe deplin testat, fapt care nu îl face, însă, mai ușor de urmat și de suportat.
Deși eficiente și relativ sigure pentru persoanele sănătoase, dietele proteice sunt soluții extreme, la care trebuie apelat în ultimă instanță. Pentru pierderea în greutate, există metode tradiționale, mai blânde cu organismul;pe termen lung,acestea pot fi mai ușor de urmat și oferă aceleași beneficii, dar cu riscuri mult mai mici.

Citeste si:  Secretele unui site reusit

ATENȚIE – este foarte bine să te documentezi, să te informezi inclusiv aici la noi, pe blogevent.ro, însă mergi mai întâi la un medic, ori un nutriționist care să te consulte și să îți recomande un regim ajustat organismului tău. Dietele proteice – beneficii și riscuri
de Marius Bujor pentru FitClub.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *