12 sfaturi din domeniul marketingului digital si relatii cu clientii care garanteaza succesul

Crearea unor experiente placute de marketing pentru clienti separa liderii de piata de restul. Iata 12 idei, strategii si sfaturi pentru a avea succes in efortul de a crea marketing digital in anul ce va urma.

Cand realizezi un show la Las Vegas, trebuie sa faci publicul sa exalte. Si chiar asta au facut cei de la Adobe in cel mai recent Summit 2017, unde oamenii s-au putut bucura de un discurs motivational din partea lui Peyton Manning si de aparitii surpriza din partea lui Ryan Gosling si Penn & Teller, iar prezentatoarea show-ului Saturday Night Live si-a demonstrat geniul.

Dar specialistii in marketing s-au aflat acolo ca sa invete, iar conferinta pe care au tinut-o a avut acelasi scop. Iata 12 idei de marketing digital, cele mai bune practici, strategii si sfaturi care au fost dezvaluite in timpul summitului.

1. Transformarea digitala este de tipul “Totul sau Nimic’

In timpul summitului, presedintele Adobe si presedintele Shantanul Narayen au prezentat problemele cu care majoritatea organizatiilor se confrunta in ziua de azi: nevoia de a sta in fruntea competitorilor, straduinta de a obtine o transformare digitala si, mai presus de toate, nevoia de a oferi clientilor o experienta de vis.

“Chiar cand credeam ca am adoptat noi strategii, apar noi tehnologii si se creeaza o teama in randul companiilor, asa cum nu am vazut vreodata” a afirmat Narayen. Acesta a dat ca exemplu compania Adobe, in 2008, ca fiind la ananghie. La acel moment, “expansiunea noastra stagna” a afirmat. Adobe decide astfel ca firma are nevoie de o transformare, de la a fi ‘lideri in crearea de continut’ la a fi ‘lideri in crearea de continut si date’, inclusiv cele analitice, continua Narayen. “Ne-am transformat de la un software simplu la un abonament platit lunar si a trebuit sa ne reinventam si sa ne castigam afacerea in fiecare zi. Am progresat, am experimentat, am evoluat”.

Fiecare companie are propria poveste in ziua de azi, sau in curand o va avea. Narayen a adaugat ” Pastrarea unui Status Quo nu reprezinta o strategie de afaceri. Transformarea digitala este totul sau nimic”.

2. Experientele clientilor – noul camp de lupta

Un brand care spera sa supravietuiasca si sa prospere trebuie sa se transforme intr-un business al experimentat, unde clientii sunt in centrul atentiei, afirma Narayen. Crearea unor experiente grozave pentru clienti separa liderii de piata de restul.

Dar nu este usor sa devii un business experimentat, de vreme ce o asemenea transformare creaza un moment de genul “echipajul pe coverta” pentru companii, spune Brad Rencher, vicepresedintele executiv si manager general al marketingului digital al companiei Adobe. “Nu este un simplu capitol al departamentului de marketing. Cu totii ne axam pe clienti”.

Am ajuns la acel punct in care clientii dicteaza efectiv relatiile dintre branduri si nu invers, asa cum era odinioara, afirma analistul Forrester, James McCormick, intr-o sedinta separata. “Am oferit clientilor numeroase metode de a comunica cu noi, insa pot comunica si cu competitorii”/Si se pot transfera foarte simplu de la un competitor la altul, daca nu le place experienta pe care o traiesc cu un anumit brand.

3. Patru ideologii pentru a deveni un business de succes

Rancher si-a spus punctul de vedere asupra celor patru ideologii pe care le au in comun business-urile concentrate pe succes:

  • Compania trebuie sa cunoasca si sa isi respecte clientii – si sa stie ce isi doresc inainte de a cere sau a intreba.
  • Compania trebuie sa spuna lucrurilor pe nume cand vine vorba de vanzari, marketing, sprijin si celelalte functii.
  • Tehnologia ar trebui sa fie transparenta clientilor. “Nu transforma experienta in una tehnologica” a afirmat Rencher. “Mediul nu este un mesaj, ci experienta!”
  • Compania trebuie sa fie pe placul cumparatorilor si sa le implineasca asteptarile pe care le au de la brand.

Spre exemplu, Rencher a afirmat ca firmele din domeniul auto se transforma in afaceri de acest gen. In trecut, vindeau masini. Insa masinile se transforma in “capsule” ce ofera experiente inedite, atat din punct de vedere al tehnologiilor ce te lasa sa controlezi playlistul, temperatura, viteza, etc. “Foarte curand, cel mai putin interesant lucru pe care il poti face cu masina este sa o conduci” a adaugat el.

4. Administratorilor de firme le lipseste viziunea pentru intreruperea digitala

Conform spuselor lui Forrester, 89 la suta din administratorii companiilor cred ca mediul digital va avea un impact negativ asupra companiei in cel putin 12 luni. Insa numai 27 la suta din presedinti de companii afirma ca au o viziune clara asupra transformarilor digitale ale companiilor lor, afirma McCormick.

In acelasi mod, 73 la suta din executivi afirma ca firmele lor aspira sa fie determinate de date. Rezultatul este o deconectare a tuturor datelor care au fost colectate despre clienti si business-uri care isi transforma cu succes aceste date in actiuni concrete, afirma McCormick.

Cauta scenariul care sa aduca o schimbare in acest an. In 2017, observatiile clientilor “vor fi eliminate” de inteligenta artificiala, a continuat McCormick. “Acesta va fi anul in care afacerile vor castiga acces la aceste observatii ale clientilor cu ajutorul unor interfete cognitive si alte tehnologii inalte” spune acesta. Va fi anul “revolutiei opiniilor”, in care afacerile vor aduna si aplica datele cu orice oportunitate, pentru a diferentia produsele si experientele clientilor.

5. Nu te astepta la un magazin non-stop cu de toate

Niciun vanzator nu va putea sa iti ofere toate opiniile, toate analizele si uneltele de care e nevoie, a adaugat McCormick. ‘Va trebui sa colaborezi cu mai multi parteneri pentru a obtine date complete’.

6. Opiniile clientilor vor atrage dezvoltarea companiei

Firmele precum Amazon, care se bazeaza foarte mult pe opiniile clientilor, oferindu-le acestora produse si servicii care nu ar fi posibile in alte conditii, vor avea profit de 1.5 trilioane de dolari pana in 2020, prezice Forrester. Asta inseamna 250 de miliarde de dolari pana in 2015.

“Companiile care se bazeaza pe date si opinii ale clientilor vor cunoaste o dezvoltare mai rapida si mai impresionanta”. Cu Produsul intern brut (PIB) care creste cu doar 3.5 procente anual, majoritatea brandurilor vor trebui sa “fure clientii de la competitori pentru a se dezvolta. In acest sens, vor avea nevoie de o baza tehnologica importanta pentru a castiga increderea clientilor”.

“Compania ta trebuie sa fie, pana in 2020, ghidata de datele si opiniile clientilor” a adaugat McCormick.

7. Competitia pentru utilizatorii de web mobil este din ce in ce mai acerba

Intr-o sesiune in care se vorbea despre prezicerile din domeniul marketing, Tamara Gaffney, analist principal pentru Adobe Digital Insights, a aformat ca numarul total de vizite pe site-urile web au scazut cu 0.4 procente din Ianuarie 2014. Mai mult, timpul total petrecut pe site-uri a scazut cu 22 procente din anul 2015 pana in 2016. Smartphone-urile sunt din ce in ce mai folosite, de aceea trebuie folosita tehnologia mobila.

“Ai la dispozitie doua secunde sa dai o nota experientei mobile pe care o ai pentru prima data” a adaugat R Ray Young, analist principal la Constellation Research, in aceeasi sesiune. “Si daca nu iti place, nu te mai intorci”.

Sa o luam altfel: “Asigura-te ca vizitatorii tai loiali se intorc din nou si din nou pe mobil, pentru ca este posibil sa ii fure competitorii”, afirma Gaffney.
Intr-o sesiune separata, Travis Sabin, manager de produs si aplicatii mobile pentru Adobe, a afirmat ca 61 la suta din utilizatori nu se mai intorc pe site daca nu au avut o experienta prea placuta.

8. Plan pentru un viitor in care oamenii nu vor mai cumpara lucruri

Multe branduri se concentreaza pe vanzarea produselor in cantitati cat mai mari. Insa, in epoca Uber si Netflix, multi consumatori “nu mai detin produse, le acceseaza”, afirma Wong. “Asa ca, ori de cate ori te gandesti cum poti vinde ceva, gandeste-te care este cea mai mica unitate pe care o poti vinde pentru a face profit cu acel produs. Gandeste-te la cum ar fi sa nu mai vinzi produse, ci servicii. Alege tehnologii care sa sprijine acest model de business. Intelege ca viteza si timpul pentru inovatii se imbina perfect. Este mai bine sa mergi mai departe decat sa mergi in linie dreapta, perfect. Si nu te agata de trecut, sau de modelele de business vechi, pentru ca altcineva te va intrerupe si va trebui sa raspunzi”.

9. Nu te mai concentra pe campanii

Marketingul de continut a avut o rata de succes de doar 30 la suta, conform spuselor lui Joe Pulizzi, de la Content Marketing Institute, intr-o sesiune de content marketing. Rata mica se datoreaza faptului ca majoritatea comerciantilor se gandesc la campaniile deja incepute care trebuie sa se termine. Insa trebuie sa te gandesti la marketing de continut in materie de publicare si “publicarea nu se termina niciodata” afirma el.

“Este nevoie de timp sa iti construiesti o audienta si cei mai multi dintre comercianti sunt foarte nerabdatori” a adaugat Pulizzi. “Timpul mediu de la inceputul campaniei de content marketing si pana la obtinerea profitului este de 12 pana la 18 luni”.

10. E-mail Marketingul inca este la putere

In ceea ce priveste eficienta marketingului de continut, e-mail marketing se situeaza in topul listei de canale folosite, chiar inaintea site-urilor de socializare, spune Pulizzi. ‘Email-ul este cel mai bun atu pe care il au comerciantii”. Cu ajutorul email-ului, poti comunica direct cu abonatii si poti primi opinii valoroase de la acestia. Nu exista niciun impediment intre tine si client, asa cum este cazul retelelor sociale precum Facebook.

Spre exemplu, Starbucks este o companie urmarita de 5 milioane de oameni pe Google. Insa cum beneficiaza acestia de notificarile viitoare Starbucks daca Google + nu mai exista? Pulizzi a intrebat. Este cel mai bine sa ne concentram atentia pe canalele de promovare, precum e-mail marketing, unde poti controla interactiunea cu fanii si cei care te urmaresc.

11. Aplicatiile mobile si site-urile mobile au scopuri diferite

Este mai bine sa folosim o aplicatie mobila sau un site in varianta mobila pentru a atrage si pentru a incanta clientii? Raspunsul: depinde!

Aplicatiile mobile sunt foarte bune pentru ca ofera numeroase caracteristici legate de locatie, ofera mesaje clientilor, incurajeaza loialitatea acestora cu premii si ofera servicii de relatii cu clientii, in vreme ce web mobilul este ideal pentru cautarile locale, pentru a share-ui URL-uri pe site-urile de socializare, pentru a atrage noi clienti, pentru a face cunoscut brandul, pentru a influenta comportamentul cumparatorilor si pentru un update mai usor al continutului, spune Benjamin Weiss, manager de produs pentru un lant de magazine farmaceutice Walgreens, care detine atat aplicatii mobile cat si un site mobil.

In mod ideal, brandul pe care il reprezinti ar trebui sa poata includa si sa suporte ambele variante. Insa daca scopul tau principal este acela de a atrage mai multi clienti noi si de a-i pastra pe cei vechi, concentreaza-te pe site-ul mobil. Aplicatia este recomandata in cazul in care vrei sa iti imbunatatesti relatiile cu clientii.

12. Atragerea clientilor porneste de la clientii fericiti

Realitatea virtuala, videoclipurile live la 360 de grade, invatarea mecanizata. Cu atat de multe tehnologii moderne, care au menirea ca marketingul sa fie de calitate si clientii sa aiba parte de experiente placute, care este rolul Directorului de Tehnologie a Informatiei?

Tehnologia este importanta, desigur. Insa DTI ar trebui sa se concentreze, mai presus de toate, pe membrii echipei, a afirmat tocmai directorul de tehnologie a informatiei, Cynthia Stoddard intr-un interviu. “S-a vorbit foarte mult despre cum se poate digitaliza spatiul de lucru pentru a ne concentra mai mult atentia asupra clientilor”, afirma ea. DTI ar trebui sa “preia un pic din aceasta gandire strategica si sa o aplice personalului. Cum iti pregatesti organizatia pentru a deveni un lider desavarsit in viitor? Cum gestionezi baza de angajati care este intr-o continua schimbare si ce le oferi pentru ca acestia sa fie fericiti si sa renunte la ideea de a-si cauta un nou loc de munca? Acestea sunt adevaratele provocari pentru directorii de tehnologie a informatiei”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *