Abilitati de care ai nevoie pentru a lasa o prima impresie reusita

Este foarte important sa faci o prima impresie buna – nu numai pentru viata profesionala, ci si pentru viata ta sociala. Dar nu este intotdeauna usor sa lasi o impresie buna din prima si daca esuezi in a atrage atentia cuiva in mod placut, s-ar putea sa fie sfarsitul reputatiei.

Iata cateva trucuri care te vor ajuta sa lasi o impresie buna oricui vei intalni:

Tine mainile sus!

Nu prea ma pricep la arta conversatiei si intotdeauna m-am intrebat de ce unii au mare succes la asta in timp ce altii nu, chiar daca vorbesc despre acelasi subiect interesant. Oare are legatura cu prima impresie? Ca sa se afle mai multe, s-a facut un experiment. S-a antrenat o echipa de experti sa analizeze sute de ore de videoclipuri si sa caute diferente intre cele mai vizionate si mai putin vizionate dintre acestea. S-au numarat gesturile, s-a masurat tonalitatea vocii, zambetul si miscarile corpului.

Iata ce s-a aflat: Cei mai populari oratori folosesc gestica pentru a castiga increderea auditorului. Cel mai placut orator a folosit 465 de gesturi si cel mai putin popular 272 de gesturi. Iar “superstarurile” din domeniu, Temple Gradin, Simon Sinek, Jane McGonigal, au ridicat asteptarile cu peste 600 de gesturi in doar 18 minute.

Acest efect nu este specific numai oratorilor moderni. Acum mai bine de 30 de ani, cercetatorii Robert Gifford, Cheuk Fan Ng si Margaret Wilson au descoperit ca, pe langa alte aspecte, candidatii la un anumit job foloseau gesturile in interviuri si erau angajati mult mai rapid.

De ce au gesturile un asemenea impact? Pentru ca ne arata intentia. Sa ne gandim la vremurile in care existau oamenii cavernelor. Cand un strain se apropia de grota, cel mai bun mod de a realiza care sunt intentiile acestuia, daca sunt bune sau nu, era sa se uite la mainile lui. Avea vreo piatra sau vreun bat? Atunci strainul avea intentii bune si pe masura ce se prezenta, stramosii nostru urmareau gesturile pentru a observa daca doresc sa fure ceva sau sa ii atace. Teoria mea: chiar daca nu suntem in ziua de azi supusi unor chinuri la nivel fizic, mecanismul antic de supravietuire a ramas.

Cand cineva iti poate vedea mainile, se simt mult mai usurati si se imprietenesc mult mai repede. Am aflat ca cel mai usor lucru pe care il poti face ca sa imbunatatesti prima impresie pe care o lasi este sa iti tii mainile la vedere. Asa ca, atunci cand intri intr-o incapere si astepti sa te intalnesti cu cineva, tine-ti mainile afara din buzunare! Buzunarele nu sunt un atu in acest caz. Nu lasati biroul, poseta sau laptopul sa blocheze mainile. Si pentru nimic in lume nu sari peste o strangere de mana! In momentul in care atingi mainile celuilalt, corpul nostru produce ceva numit oxitocina. Cercetatorul Paul Zak a descoperit puterea acestui mic hormon de a facilita increderea. Intr-un experiment, a fost capabil sa manipuleze increderea participantilor oferindu-le o doza de oxitocina. Ganditi-va numai la acest lucru. Nu degeaba i se spune hormonul conexiunilor.

Cum sa ai o strangere de mana perfecta

Tine-ti mainile uscate! Nimic nu este mai neplacut la atingere decat o palma transpirata. Daca esti la o petrecere, pune cateva servetele uscate in jurul paharului pe care il tii in mana. Acestea vor absorbi transpiratia si te poti sterge discret pe ele.

Tine-ti mainile in plan vertical. Atunci cand oferi mana cuiva este semn de supunere sau de slabiciune, insa nici sa-l fortezi pe celalalt sa dea noroc nu este semn bun.

Fii ferm! Cum iti dai seama ca piersica este stricata? O apesi putin pana simti daca este tare sau moale. La fel se intampla si cu unii oameni. Strange-le mana pana cand simti ca muschii se incordeaza, apoi opreste-te! Si niciodata nu da cuiva mana ta in stare.. flasca!

Citeste si:  Invitatiile de nunta- expresia evenimentului imprimata pe hartie

Adopta pozitia invingatorului!

Este foarte important sa ai un aer increzator cand te intalnesti cu un necunoscut. De ce? Este simplu! Pentru ca, in calitate de fiinte umane, vrem sa fim asociati calitatii de invingatori si nu de invinsi! Vrem sa fim condusi de invingatori, nu de invinsi! Si in prima secunda de interactiune, cautam indicii de incredere. Incercam sa ne convingem daca persoana cu care vorbim este un invingator sau un invins. Si persoana respectiva cauta aceleasi trasaturi la noi.

Asadar, cum arata un invingator? Cercetatorii Jessica Tracy si David Matsumoto au vrut sa afle. Pentru asta, au comparat felul in care atletii orbi sau cu alte deficiente au reactionat dupa ce au castigat sau au pierdut cursa. Oare acesti oameni au aratat vreun pic de mandrie sau de rusine? Raspunsul a fost da – indiferent de cultura din care provine sau daca atletul a vazut vreodata alti atleti cu proprii sai ochi, comportamentul de invingator sau de invins a fost identic. Invingatorii si-au ridicat mainile deasupra capului, au tras aer in piept si si-au inaltat fruntea catre cer. Invinsii si-au lasat capul in jos, au lasat umerii si mainile pe langa corp.

Acest lucru a fost facut in mod instinctiv de catre atleti si limbajul corpului ne arata cum suntem programati sa aratam victoria sau infrangerea. Cand suntem mandri de reusita, dorim ca oamenii sa ne observe, asa ca ocupam cat mai mult spatiu. Cand suntem invinsi, incercam sa divagam atentia celorlalti de la noi, incercand sa ne incadram in mai putin spatiu.

Acum, oricat de mult as vrea sa arat ca un invingator, pozitia invingatorului traditionala este un pic prea exagerata pentru interactiunile de zi cu zi. In schimb, folosesc o pozitie de “lansare” asa cum imi place mie sa o numesc. Aceasta pozitie este putin mai joasa decat cea a invingatorului: iti tii umerii jos, iti indrepti barbia, pieptul si fruntea si iti scoti mainile din buzunare!

Priveste-i direct in ochi!

De vreme ce am decis daca o anumita persoana este invingator sau nu, dorim sa stim daca ar trebui sa fim de partea lor sau nu – sau daca ar trebui sa faca parte din echipa noastra. Aceasta este diferenta dintre o impresie buna si una grozava. Asadar, trebuie sa ne intrebam: Ma place persoana respectiva? Ar dori aceasta sa imi respecte opinia? Ma va include aceasta persoana in echipa? Ma va ajuta? Daca raspunsul este negativ, niciodata nu ne vom apropia de persoana respectiva.

Si daca tu esti cel evaluat, cum comunici cu cei cu care se merita sa te “aduni”? Simplu: contact vizual direct!

Unul din cele mai puternice exemple de contact vizual poate fi gasit intr-un videoclip realizat de activistul Jae West si echipa sa Liberators International, o organizatie care incearca sa coordoneze, inregistreze si sa distribuie lunar dovezi de libertate la nivel global si al carui canal youTube este plin de acte de generozitate si de a atrage atentia asupra unor aspecte mai delicate. Videoclipul se numeste ‘Cel mai mare experiment de contact vizual din lume“. In cadrul acestuia, strainilor li se cere sa participe la un contact vizual sustinut cu un strain, pret de un minut. “Cu siguranta am fost destul de agitati cand l-am facut” a spus West. “Este o provocare sa stai in fata unui strain si sa il privesti in ochi si sa iti permiti sa fii vulnerabil”.

Citeste si:  Sase sfaturi pentru achizitia unui copiator

Rezultatele au fost impresionante. Mai mult de 100000 de oameni au participat in acest experiment in 156 de orase in intreaga lume. Dupa un singur minut de contact vizual, oamenii izbucneau in lacrimi si imbratisari.

De ce este contactul vizual atat de puternic? La fel ca si o strangere de mana, suntem programati sa interpretam contactul vizual ca si un semn nonverbal de bunatate – pentru ca, atunci cand placi pe cineva, te uiti mai mult la acea persoana. Insa nu trebuie sa exagerezi. Expertii Barbara si Allan Pease sustin ca cel mai bine este sa privesti omul in ochi 60 sau 70 la suta din timpul in care interactionezi cu acesta. Daca faci acest lucru mult mai putin, poti aparea timid sau agitat. Daca faci acest lucru prea mult, pari insistent. Insa in acest punct exact, realizezi conexiuni care dureaza…

Cum sa te misti

Ce spui atunci cand nu spui nimic? Lillian Glass, un expert in interpretarea limbajului trupului si consultant in comunicare, ne prezinta sase lucruri dupa care trebuie sa ne ghidam.

1. Nu te mai foi! “Trebuie sa elimini batutul din degete, tremuratul din picior” spune ea. Acestea sunt semnale ca esti nesigur pe tine si nu te simti tocmai confortabil. Si daca apari nesigur, ii vei face si pe ceilalti sa te evite.

2. Apropie-te de interlocutor. “Daca te indepartezi de cineva in timpul conversatiei, acesta reprezinta un semn care spune <Nu vreau sa impart nimic cu tine>. Apropie-te in timpul conversatiei pentru a-ti spori gradul de confort!

3. Fii atent la fata. Sistemul tau nervos isi face de cap daca te simti nervos, daca esti agitat sau daca minti si te face sa te scarpini mai des. Daca iti scarpini nasul sau obrazul, cu siguranta nu este un semn bun si daca rozi capacul unui pix poti parea un pic pretentios.

4. Usor cu clipitul din ochi. Cand suntem nervosi, clipim mai mult decat de obicei, spune Glass. “Nervii nostri actioneaza mult mai rapid, subconstientul nostru lucreaza in plus si ochii incearca sa compenseze”.

5. Ai grija de “bunuri”. Oamenii au tendinta sa isi acopere organele genitale in mod subconstient, in momentul in care se ridica. “Instinctul nostru natural este sa ne protejam partile vulnerabile ale corpului” spune Glass. Insa, facand acest lucru, ne afecteaza pozitia si parem nesiguri”.

6. Miscarile energice din membre = esec. “Cateodata, daca nu stii cum sa iti folosesti mainile in mod corect, incepi sa dai din ele haotic” spune Glass. Insa nu fii prea energic. Trebuie sa ai un flux continuu, sa misti natural din incheietura si din cot, ceea ce iti va demonstra ca tii situatia sub control.

Arunca scenariul

Uneori suntem prea lenesi sau ne este teama sa abordam diferite subiecte in unele situatii sociale. Inteleg, fiecare dintre noi avem propriul “scenariu” pregatit: De unde esti? Cu ce te ocupi? Si il urmam cu strictete. Dar care este rostul sa urmam scenarii aproape identice, de fiecare data cand vorbim cu cineva? Care este scopul sa incercam sa vorbim cu un client nou, daca intreaga conversatie este atat de plictisitoare, incat oricum nu ne-o vom aminti?

O conversatie interesanta are numeroase puncte interesante: lucruri placute pe care ni le amintim. In creier, aceste “scantei” de placere sunt produse de dopamina, un neurotransmitator ce apare cand simtim placere. Cel mai important, acea substanta chimica ne ajuta in ceea ce priveste memoria pe termen lung. “O poti compara cu un Post-it pe care scrie: Aminteste-ti!” spune biologul Dr. John Medina. “Faptul ca reusesti sa pui o notita imaginara in creierul cuiva in ceea ce priveste o anumita informatie, inseamna ca aceasta va fi procesata intr-un mod mult mai viguros”. Cu alte cuvinte, placerea include si o memorie buna. Cand produci dopamina in timpul unei conversatii in corpul celuilalt, nu numai ca ii oferi partenerului de conversatie un sentiment placut, ci esti considerat un interlocutor memorabil.

Citeste si:  Alegerea celor mai bune biciclete pentru copii

Cum scoti la iveala dopamina? Pui intrebari pertinente care scot la iveala noi idei, stimulezi conversatii interesante. Intr-un studiu s-au adunat mai bine de 300 de participanti si fiecarui participant i s-au oferit cateva foi de hartie. Pe fiecare foaie era scris:

  • Care este povestea ta?
  • Cum esti tu, de fapt?
  • Care a fost principalul eveniment din aceasta zi?
  • Cu ce te ocupi?
  • A aparut ceva interesant in viata ta?
  • Ce te aduce aici?
  • La ce proiect personal lucrezi cu pasiune?

O data ce s-a asezat toata lumea, au fost supusi unor actiuni ce semanau cu intalnirile rapide. Cand suna clopotelul, ridicau una din foi si incepeau o conversatie pe baza acelei intrebari. Dupa trei minute, suna din alt clopotel si aveau posibilitatea sa dea o nota conversatiei, de la 1 (plictisitor) la 5 (fantastic). Am vrut sa vedem care din subiecte atinge nota maxima.

Si iata rezultatele, de la cel mai interesant la cel mai putin interesant subiect. 1. Care a fost principalul eveniment din aceasta zi? 2. La ce proiect personal lucrezi cu pasiune? 3. A aparut ceva interesant in viata ta? 4. Care este povestea ta? 5. Ce te aduce aici? 6. Cu ce te ocupi? 7. Cum esti tu de fapt?

Observam ca cei mai eficienti oratori sunt cei care vorbesc despre lucrurile din zona de confort. Nu facem nimic sa oprim acest lucru. Nimic interesant nu se intampla in zona de confort..

Aceste sfaturi rezulta un singur lucru: atunci cand intalnim oameni noi, trebuie sa ne decidem rapid daca ni-i dorim in vietile noastre. Primele impresii reprezinta un mecanism de supravietuire, un mod instinctiv de a reactiona la stimulii externi si de a decide daca ar trebui sa ramai sau sa fugi. Daca vrei ca cineva sa ramana, trebuie sa le castigi rapid increderea. Tine-ti mainile la vedere, mentine contactul vizual, adopta pozitia invingatorului si incearca sa pui accent pe lucruri ce tin de conversatia non-verbala. Asa iti transformi strainii in cunostinte, cunostintele in prieteni si potentiali cumparatori in clienti. Asa ramai memorabil.

Cum sa faci contact vizual

Este important sa mentii o conexiune stransa – dar cat de mult este prea mult? Iata trei moduri perfecte sa te uiti in ochii cuiva.

1. Mentine-l! Contactul vizual in timpul unei conversatii creste stimularea creierului si rezultatul este amintirea conversatiei. Insa nu trebuie sa dureze mult: un studiu din 2006 a aratat ca daca vei mentine contact vizual 30 la suta din timp, acest lucru va duce la cresterea semnificativa a memoriei ascultatorului.

2. Nu pentru un timp indelungat… Cercetarile arata ca mentinerea contactului vizual mai mult de trei secunde fara a lua o pauza macar, poate fi interpretat ca si comportament agresiv, ceea ce determina ca ascultatorii sa devina defensivi la ceea ce spunem.

3. Ia pauze. Contactul vizual si conversatia reprezinta resurse cognitive, conform studiului din 2016. Acest lucru inseamna ca daca mentii contact vizual o perioada indelungata, acest lucru iti poate bloca creierul si poate avea un impact negativ asupra capacitatii tale de a raspunde in mod verbal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *