33 de lucruri pe care nu ar trebui sa le spui niciodata sefului tau

Onestitatea este cea mai buna conduita la locul de munca, insa, la fel ca si celelalte reguli, exista si aici cateva exceptii.

Este important sa fii prudent cu ceea ce spui sefului tau, pentru ca orice scapare iti poate distruge cariera” afirma Ryan Kahn, un formator de cariere, creatorului Grupului “The Hired” (Angajatii) si autor al cartii “Angajat! Ghidul pentru noii veniti”.

Lynn Taylor, un expert in ceea ce priveste fortele de munca si autor al cartii “Imblanzeste-ti tiranul de la serviciu: cum sa te descurci cu un sef cu comportament pueril” este de acord cu aceasta afirmatie. “Exista unele comentarii si intrebari bazate pe perspectivele negative care te pot pune intr-o lumina proasta in fata sefului tau” afirma.”Daca aceste fraze continua, pot sabota orice munca bine facuta”.

Cel mai bine este sa faci o pauza si sa reflectezi asupra a ceea ce ai avea de spus, altfel vei regreta ca nu ai examinat inainte si ca ai primit o reactie din partea sefului. “Daca ai banuiala ca ai putea regreta ceea ce spui, probabil ca asa va fi” afirma Taylor. Mai bine sa te abtii putin si sa astepti pana iti pui gandurile in ordine dupa care sa initiezi un dialog plauzibil si profesional. Pe langa insultele pe care evident nu ar trebui sa le rostesti, iata ce NU trebuie sa ii spui niciodata sefului tau:

Gresesti

“Criticarea si scoaterea in evidenta a defectelor sefului” este o greseala care te va exclude de la urmatoarele intalniri si cu siguranta vei fi ignorat cand vei ridica mana sa iti exprimi parerea” spune Rosalinda Oropeza Randall, un expert si autor al cartii “Nu ragai in camera principala”.

Daca tu consideri ca seful tau a facut o eroare, sunt moduri mai bune de a i te adresa, explica ea.

Ai putea spune “Poate ca nu sunt bine informat in aceasta privinta, dar aveam impresia ca…” Aceasta afirmatie il determina pe sef sa reconsidere ceea ce ai spus si sa corecteze informatiile daca este necesar. “Indiferent ce fraza ai folosi, rosteste-o pe un ton cordial” afirma Randall.

Nu pot

O atitudine a omului ce poate face orice, este intotdeauna valoroasa. “Nu pot” arata o lipsa de incredere de sine si o atitudine ce indica lipsa dorintei de a-ti asuma niste sanse – si niciuna dintre acestea nu iti va aduce beneficii” spune Taylor.

Acest lucru nu face parte din atributiile mele

Nicio descriere a jobului nu este batuta in cuie. “Echipa trebuie sa respecte ordinea zilei, insa tu trebuie sa fii flexibil si sa ii faci sefului tau viata mai usoara” explica Taylor. “Ca un sfat, cu cat mai multe abilitati acumulezi, cu atat mai mult te faci indispensabil”.

Daca spui ca nu vrei sa iti depasesti atributiile pe care le ai, este echivalent cu a afirma ca nu iti pasa de succesul companiei, adauga Kahn.

Nu!

Seful tau se asteapta la cooperare si la un ton politicos. “Cand ii raspunzi sefului tau cu un mare “NU” este o provocare – uneori necesara – insa poate fi total neadecvat daca nu aduci argumente si explicatii solide. ” Spune Taylor.

Citeste si:  Sufletul îmi omoară mintea

“De exemplu, daca seful tau te intreaba – Ai timp sa lucrezi astazi la proiectul Smith? Nu ar trebui sa spui “NU”. Incearca sa pui altfel problema – Astazi ar fi o adevarata provocare aceasta atributie pentru mine, daca doriti sa ma concentrez pe prezentarea companiei. Ati prefera sa lucrez la acest aspect, in schimb?”

Nu stiu

Poate ca nu ai raspunsul la toate intrebarile, dar poti incerca o varianta si poti promite ca pe viitor vei afla despre ce este vorba. “Indiferent ce atributii iti va da seful, “nu stiu” nu este calea pe care ar trebui sa o urmezi”.

Voi incerca

Unii oameni cred ca acest raspuns este unul acceptabil, de vreme ce “a incerca” sa faci lucrurile asa cum se cuvine este totusi o calitate. Insa expresia lasa un sentiment de nesiguranta si, in momentul in care sunt date si task-uri, inseamna ca seful se bazeaza pe tine sa faci ceea ce ti-a propus si sa te incadrezi in deadline” spune Taylor.

“Imagineaza-ti ca tu intrebi – Imi veti plati salariul pe data de 15? Si seful ar raspunde – Voi incerca”.

Nu ma platesti destul incat sa fac si asta

Acest raspuns este similar cu “nu intra in atributiile mele”

Poate ca incerci sa fii haios sau sa ii dai de inteles sefului ca meriti o marire de salariu – insa fraza este total inoportuna si neprofesionala si ii spune sefului ca nu esti dispus sa faci diferite lucruri.

Eu ce castig?

Uneori munca ta inseamna sa ii ajuti pe ceilalti de la celelalte departamente. Sefii nu sunt prea toleranti cu cei care nu au spirit de echipa, afirma Taylor.

Eu nu am auzit asta

asa am auzit

Evitarea barfei si conjuncturilor neprielnice este o idee buna, pentru ca ar putea starni controverse. Daca nu esti sigur, nu spune nimic, risti sa pari neprofesional.

Imi pare rau dar…

“Acest avertisment anuleaza orice scuze” afirma Taylor. “Imi pare rau, voi fi mult mai atent data viitoare” este raspunsul oportun cand gresesti”

Problemele mele sentimentale m-au cam dat peste cap. Nu prea sunt in apele mele azi.

Toata lumea are probleme personale din cand in cand si tocmai in aceste perioade profesionalismul tau va fi pus la incercare, spune Randall.

“Nu trebuie sa iti neglijezi ranile sentimentale, insa de ce ar trebui sa stie seful tau ca il amani doar pentru ca ai nevoie de timp sa iti revii din despartire?” Intreaba Randall. “Ar trebui sa iti iei o zi de concediu medical si sa o suni pe mama pentru a te sprijini cu toata dragostea ei”/

Eu am facut tot ce am putut…

Este doar o metoda de a te eschiva. Daca ai facut o greseala si ti-ai dat toata silinta, atunci nu prea esti foarte bun in ceea ce faci. Un raspuns mai bun ar fi acela ca data viitoare iti va iesi mult mai bine.

Voi pleca

Niciodata nu ameninta ca parasesti compania, afirma Kahn. Este lipsit de profesionalism si te vor considera un angajat ‘pasager’.

Am incercat acest lucru si inainte

Sefii nu prea sunt toleranti cu lenea.”Examineaza orice optiune inainte de a refuza” sugereaza Taylor.”Seful tau poate ca se gandeste la altceva”.

Citeste si:  Zeii din carton sub ploaie

Explica faptul ca apreciezi sugestia lui si ca ai incercat si inainte diverse variante, insa ti-ar fi de folos sa incerci ceva mult mai eficient.

Credeam ca…

Aceasta fraza este destul de frustranta pentru sefi, pentru ca ar prefera sa creada ca ai facut o greseala si ai invatat din ea, in loc sa te scuzi. “Este omeneste sa gresesti, insa sa te disculpi nu este tocmai potrivit pentru cariera ta” spune Taylor.

Nu asa am invatat eu ca se face

asa am invatat

Mentine o conversatie pozitiva cu seful tau, sugereaza J.T. O’Donnell, fondatorul site-ului WorkitDaily.com. Angajatorii nu vor sa auda despre ceea ce nu poti tu sa faci, ci vor sa vada ca esti o persoana deschisa si gata sa invete sa rezolve problemele si prin alte metode.

“Se poate intampla sa gresesti pentru ca vrei sa arati ceea ce stii si ceea ce crezi. Asa am fost eu angajat. Afirma O’Donnell. “Dar daca nu formulezi asa cum trebuie, poate capata o nuanta negativa”.

Nu este vina mea, este vina lui John

Jocul de-a “arunca pisica” este destul de periculos. Daca esti nevinovat, explica de ce. Nu ii implica si pe altii daca responsabilitatea este exclusiv a ta, spune Taylor.

Este important sa iti asumi responsabilitatea. Daca esti vazut ca o persoana care arata cu degetul spre unul sau spre celalalt in companie, seful tau se va indoi de tine”/

Daca nu imi dai de stire, voi face…

Acesta este un ton amenintator. Este mai bine sa astepti decat sa iti para rau mai tarziu.

Cel dinaintea ta facea lucrurile mai bine/diferit

“Sefii considera ca metodele lor sunt cele mai bune decat ale predecesorilor, pentru acum ei sunt la putere” explica Taylor.

“Cu exceptia faptului cand o metoda este complet gresita si stii asta, nu-ti provoca seful si nu ii povesti despre ceea ce se facea in trecut, doar pentru ca iti era tie mai usor.

Nu pot lucra cu el/ea

Daca nu te intelegi bine cu ceilalti nu este un atu grozav in scoala generala si nici la locul de munca. Se presupune ca esti capabil sa treci peste conflictele personale si sa ai rezultate excelente.

Este un magar

“Regula de aur este sa observi ceea ce seful tau se asteapta sa observi si nu sa arunci cu noroi in altii. Acest lucru nu te pune in valoare, ci iti arata o latura negativa” spune Taylor.

De ce trebuie Ioana sa faca asta mereu?

Este enervant sa te plangi. “Daca ai ceva de spus, intreaba cum poti obtine si tu un privilegiu si cum ii poti lasa pe ceilalti deoparte de discutie” sugereaza aceasta.

Vreau sa vorbesc cu seful tau! Sau Vreau sa vorbesc cu responsabilul HR despre asta!

“Daca treci cu vederea autoritatea sefului tau este o situatie din care nu ai nimic de castigat si nu ai dreptul la recurs’ spune Taylor. Daca te duci la HR, nu ameninta inainte.

Nu am o solutie

Nu ii spune sefului ca ai probleme in prezentarea unor potentiale solutii, spune Kahn.”Liderii vorbesc despre solutii, iar cei care ii urmeaza despre probleme”.

Citeste si:  Iarna ciudată în Europa

M-am plictisit

“Poate ca ai un moment de slabiciune maxima si impartasesti faptul ca te-ai plictisit cu persoana nepotrivita – seful tau” spune Taylor.”Esti platit sa fii productiv si sa ramai entuziast. Este responsabilitatea ta sa iti gasesti ocupatii care sa iti faca jobul mai interesant”

Sa-ti povestesc despre noua mea cucerire de aseara

Uneori relatiile sef-angajat se transforma in prietenii. Insa intimitatile nu trebuie impartasite, spune Randall.
“Daca iti aude conversatia un coleg? Se poate transforma intr-un avertisment pentru conversatie inoportuna sau hartuire sexuala”, explica aceasta.

De ce Mihai are asta si eu nu?

Concentreaza-te asupra propriei cariere si nu asupra salariului sau promovarii altora – cu exceptia situatiilor cand stii ca este vorba de nepotism si favoritism. “Daca asa stau lucrurile, poti alege un ton mai profesional pentru discutie, o data ce ai adunat toate gandurile si dovezile” spune Taylor.

Sunt ocupat. Nu poate sa astepte?

Responsabilitatea ta este sa iti consulti seful si sa il intrebi daca prioritatile au ramas aceleasi, daca obiectivele sunt aceleasi cu ale managerului. “Prioritatile sunt destul de stabile, sa ca, in majoritatea cazurilor, cea mai buna optiune a ta este sa intrebi daca ar trebui sa le reorganizezi” recomanda specialista.

Este imposibil!

Seful tau nu vrea sa auda nimic negativ sau lipsit de convingere. Daca ai unele nelamuriri, spune-le si cere informatii clare.
Una din cele mai bune abordari in a decide daca trebuie sa iti impartasesti parerile cu seful tau sau sa pui intrebari sensibile este aceea de a te pune in locul lui, sugereaza Taylor. “Observatiile si intrebarile tale reflecta o atitudine pozitiva, ce garanteaza succesul? Aminteste-ti sa iti alegi cu atentie cuvintele!”

Pot pleca mai devreme astazi de vreme ce totul se misca atat de incet?

Este in regula sa pleci mai devreme. Dar nu spune ca o faci pentru ca lucrurile se misca incet sau ca nu mai ai nimic de facut.
Te asteapta mereu proiecte. Sefii vor sa le arati spirit de initiativa, spune Taylor.

Nu voi veni la munca zilele acestea – sau – Plec mai devreme maine

Nu SPUNE sefului ca pleci in vacanta sau ca pleci mai devreme de la birou – intreaba-l politicos daca este in regula sa faci aceste lucruri. Este mult mai profesional.
Nu mai esti un copil, as ca nu trebuie sa folosesti fraze precum “Pot sa imi iau liber Luni, marti si miercuri?” Spune, in schimb, “Planuiam sa imi iau de luni pana miercuri zilele libere si doream sa ma asigur daca este in regula si cu dvs.”

Monitorizati folosirea internetului sau a e-mailurilor?

Este ca si cum ai spune pe sleau ‘fac anumite lucruri pe care nu ar trebui sa le fac’ si cu cat intrebi mai des cu atat vei fi prins mai repede.

La ultimul meu job, faceam lucrurile altfel

Niciun manager nu suporta atotstiutorii, asa ca trebuie sa iei lucrurile mai simplu daca vrei sa fie mai bine pentru tine. “Transforma unele propuneri in intrebari, nu in confruntari” afirma Taylor.

Salvează

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *