Fiecare film Batman, clasat de la cel mai slab la cel mai bun

Cand oamenii se intreaba ce versiune a lui Batman este cea mai buna, dezbaterea se reduce, de obicei, la o preferinta intre versiunea TV amuzanta a lui Adam West; tratamentul nervos si ciudat al lui Tim Burton si revenirea eleganta a lui Christopher Nolan. (Cei care incearca sa aduca in discutie uraciunile lui Joel Schumacher sunt invitati sa iasa.) Dar acele dezbateri tind sa uite un alt Batman care a facut drumul spre marele ecran cu aproape 25 de ani in urma – si este acum comemorat intr-o editie Blu-ray remasterizata. Bineinteles, aceasta este „Batman”, o versiune a popularului „Batman: The animated series” care a fost difuzata la televiziune in anii 1990.

Unii au sustinut ca Mask of the Phantasm nu este doar celebrul film Batman uitat, ci si cel mai mare dintre toate filmele cu justitiarul mascat. Am decis sa punem in balanta filmul cu toate celelalte Batflick-uri cu care ne-am intersectat in ultimii 50 de ani – inclusiv filmul lui Adam West “Batman” si alte variante recente precum “Batman: The killing Joke”, filmul “Lego Batman” si (Dumnezeule Mare) “Batman v Superman”.

Pentru inceput, cateva mici detalii. Pentru aceasta lista, am decis sa renuntam la serialele Batman din anii 1940. De asemenea, filmele animate Batman nu au fost luate in calcul. Si, in cele din urma, ne-am debarasat de orice filme in care campionul lui Gotham este doar un personaj de sprijin – asta descalificand filmul Lego si Suicide Squad. Ceea ce am mai ramas sunt 12 filme reprezentative Batman – sase dintre care credem ca sunt cel putin destul de grozave si inca doua pe care le-am urmari din nou cu placere chiar acum. Aceasta lista a fost compilata de doi oameni care cred ca Batman este cel mai bun dintre toti super-eroii. Suntem recunoscatori (in cea mai mare parte) ca a fost reprezentat atat de bine la multiplex.

12. Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

Dumnezeule, de unde sa incep? Ce zici de faptul ca Batman – a carui intreaga existenta se bazeaza pe faptul ca nu ucide oameni – pur si simplu lasa o dara de cadavre cu mitralierele Batmobilului si cu bombe ca si cum nimic nu ar conta? Sau Lex Luthor personajul miserupist al lui Jesse Eisenberg? Sau chestia cu Martha? (Da, e probabil chestia cu Martha.) Nu e vina lui Ben Affleck ca filmul asta e atat de groaznic si lipsit de viata, iar Batmanul morocanos, incruntat si trist pe care il interpreteaza, trebuie sa ii serveasca drept imagine publica indiferent de situatie. Acest film este mai rau decat cel mai rau dintre filmele lui Joel Schumacher, deoarece, in cel mai rau caz, acelea erau doar proaste si gretoase. Acesta este un atac total asupra simturilor si a sufletului: va face sa va simtiti rau pentru ca il placeti pe Batman sau filmele in general.

11. Batman & Robin (1997)

Acordati-i lui Joel Schumacher urmatorul lucru: Cand face o nenorocire, el merge pana la capt. Designerul de costume, care a devenit regizor, a fost adesea in momentele sale cele mai bune si mai indraznete: Gandeste-te la nervosul tip alb, fevrilul personaj din “Falling Down” sau la implacabila sa drama de razboi, “Tigerland”. Dar pentru al doilea film Batman al sau, cele mai urate impulsuri ale lui Schumacher au preluat conducerea. Da, Batman & Robin este intr-adevar atat de groaznic cum ti sa spus: o cavalcada hilara, hiperactiva, copilaroasa de secvente teribile de actiune, spectacole de tabara si replici lipsite de amuzament. Mai rau, totul este livrat cu o impertinenta minutioasa, ca si cum actorii si echipa de filmare vor sa stii cat de putin se gandesc la material.

Pentru ca Arnold Schwarzenegger a fost dur criticat, pe buna dreptate, pentru interpretarea de lemn a personajului “Mr. Freeze”, istoria a uitat cum Uma Thurman este la fel de dezastruoasa in rolul alunecoasei Poison Ivy. Cand Batman & Robin a avut premiera in vara lui 1997, Ella Taylor, journalist al L.A. Weekly, a observat: “In film se petrec atat de mult incat ai impresia ca nu se intampla nimic.” Sincer, este preferabil sa nu se intample nimic, decat sa parcurgi aceasta monstruozitate.

Citeste si:  Jurassic World

10. Batman: The Killing Joke (2016)

Celebra revista de benzi desenate Batman, foarte populara, a pierdut destul de mult in tranzitia catre teatre. Are toate semnele distinctive ale popularului Batman: The Animated Series, inclusiv Kevin Conroy ca Batman si Mark Hamill ca Joker, dar dorinta de a intuneca filmul pana la un un punct destul de inalt a dus personajul un pic prea departe. Aceasta este practice versiunea Batman a lui Logan, doar ca este animata si fara rezonanta emotionala. Filmul ia, de asemenea, decizia ciudata de a adauga un prolog pentru Batgirl, unul care nu se gaseste in revista de benzi desenate, in care ea si Batman fac sex. Este acest lucru ceva ce iti doresti? Aici este:

Intreaga chestie are o vibratie mai proasta decat ati putea dori din filmul animat Batman. Hamill, ducand personajul Joker in locuri mai inspaimantatoare are farmecul sau, dar nu este suficient.

9. Batman Forever (1995)

Imaginati-va o lume in care Val Kilmer, Tommy Lee Jones, Jim Carrey si Nicole Kidman au jucat in acelasi film, iar U2 si Seal au avut hit-uri pe coloana sonora. S-a intamplat acum 22 de ani… in filmul Batman, despre care, probabil, putini isi amintesc. Alte filme cu justitiari mascati au reprezentat dezastre mai mari, dar cea mai mare defectiune a lui Batman Forever este aspectul de produs de unica folosinta.

Preluand rolul de la Michael Keaton, Kilmer il interpreteaza pe Bruce Wayne ca pe un erou slab, luptand nu doar cu raufacatorii Two Faces (Jones) si Riddler (Carrey), ci si cu avansurile unui psiholog (Kidman) care doreste sa intre sub costumul lui Batman. Acum, cel mai putin dezastruos film al lui Joel Schumacher despre Batman, Batman Forever este ceea ce se intampla atunci cand acest personaj inerent de sumbru hotaraste sa se relaxeze si sa se distreze. Singurul lucru pe care merita sa-l memorati din aceasta productie apatica este portretul lui Carrey – este un spectacol inspirat de o dementa plina de bucurie care avea nevoie cu disperare de un Burton sau de un Nolan pentru a-i da o forta epica adevarata.

8. Batman (1966)

Facut ca un fel de tranzitie promotionala intre primul si al doilea sezon al emisiunii TV, acesta este in esenta un episod lung, desi unul care se asigura ca toti raufacatorii sunt impreuna. Joker, Riddler, Penguin si Catwoman – interpretata de Lee Meriwether, in loc de Julie Newmar, adunati la un loc pentru a crea “The Underworld United” si, desigur, Dynamic Duo incercand sa-i opreasca.

Acest lucru nu extinde in mod special formatul emisiunii si, in majoritatea cazurilor, continua sa pastreze acelasi ton traznit pe care Adam West & Co. l-au cimentat in imaginatia publica timp de cateva decenii, ceea ce este o caracteristica, nu o problema. Dupa moartea lui West, in iunie, a existat o apreciere pentru nevinovatia si distractia acestei epoci a lui Batman si, in timp ce vom marturisi ca suntem mai interesati de partea intunecata a lui Batman, mai degraba decat de partea lui amuzanta, este imposibil sa negam ca acest Batman este distractiv.

6. Batman: Mask of the Phantasm (1993)

Intre filmul lui Tim Burton si cel al lui Joel Schumacher, Warner Bros. A produs seria inovatoare Batman: The Animated Series, care a fost surprinzator de sofisticata si serioasa pentru un spectacol de copii. Aceasta replica a legendei Batman a venit pe marele ecran cu Mask of the Phantasm, o poveste complexa, de 76 de minute, care amesteca cu indemanare o poveste de dragoste, trecutul tragic al lui Bruce Wayne, hotul Joker, si un mister, intr-un joc complicat -la narativ. Actorul antrenat de Juilliard, Kevin Conroy, il interpreteaza Wayne, care se reintalneste cu Andrea (Dana Delany), o veche iubire, care a disparut in mod misterios din viata sa cu ani in urma.

Citeste si:  Poveşti moderne

In acelasi timp, el este fortat sa se confrunte cu o noua amenintare in Gotham: o figura mascata umbroasa, ucigasa, a carei pelerina o face sa semene cu Batman. In timp ce reda trecutul lui Wayne ca o trauma pe care o impartaseste cu Andrea (ea si-a pierdut mama), Mask of the Phantasm este surprinzator de sexy, impresionanta si emotionanta. Iar Mark Hamill canalizeaza frumos rasul lui Cesar Romero in interpretarea lui Joker. Daca sunteti in cautarea unui film Batman pentru a va ajuta pe copiii sa se ataseze de acest super-erou, acesta reprezinta varianta ideala.

5. The Dark Knight Rises (2012)

Ar fi fost imposibil sa se ridice la inaltimea The Dark Knight- si asta nu se intampla, ceea ce se pare ca Nolan ingaduie prin directionarea francizei spre traditionalele figuri de stil ale benzilor desenate. (Inainte de acest film, ar fi fost imposibil sa ti-l imaginezi pe Robin intr-un univers Nolan.) Dar doar pentru ca asta seamana cu o infrangere dupa The Dark Knight nu inseamna ca nu este o opera exceptional de buna, plina de marile lovituri pe care Nolan nu se poate abtine sa le ofere. T

om Hardy este o forta ticaloasa a naturii, chiar daca incercarea Occupy Wall Street nu prea se potriveste; inca mai vezi haosul lui Bane la orizont. Succesiunea in care Bane declanseaza bombe in intregul Gotham este inca una dintre piesele mari ale lui Nolan, mai ales daca ai fost destul de norocos sa-l vezi in Imax. Si Anne Hathaway este modesta ca si Catwoman. Sfarsitul se simte in continuare elaborat si chiar un pic jignitor, iar tu simti ca Nolan tocmai a ramas in pana de idei in acest moment, dar totusi face trilogia mandra.

4. Batman (1989)

In deceniile de dupa seria de televiziune Batman ale lui Adam West, creatorii justitiarului mascat au oscilat intre prezentarea super-eroului ca un personaj absurd, autoironic (filmele lui Joel Schumacher) si o tragedie sumbra si impresionanta (filmul Christopher Nolan). In retrospectiva, ceea ce este cel mai satisfacator legat de Batman este ca regizorul Tim Burton a reusit sa combine ambele variante. La acea vreme, thriller-ul urban, gotic de actiune parea incredibil de intunecat – mai mult decat filmele lui Christopher Reeve, Superman si, cu siguranta, mai edificator decat cel al lui West. Dar, in cei aproape 30 de ani de cand a debutat, acest Batman este acum un film surprinzator de amuzant, caruia ii pasa de psihologia personajelor sale, dar care se si bucura sa ofere explicatii legate de ciudatenia inerenta a unor adulti care alearga imbracati in costume. Jucand rolul unui Joker nebun si arogant, Jack Nicholson nu are timp pentru plangerile tale ca acest actor titanic a involuat intr-o bucata de carne nerusinata – el practic il provoca pe Batman, interpretat de Michael Keaton, sa-l opreasca. Dezechilibrul in performantele lor ii confera lui Batman stralucirea: eroul nostru este nobil, dar neputincios si chinuit, in timp ce nemesisul sau este un om glorios, neinsufletit, lipsit de astfel de trasaturi. Cine poate spune cine este cu adevarat mai tulburat?

3. Batman Returns (1992)

Primul Batman cu adevarat succes, i-a dat lui Tim Burton sansa de a-si face propriul, cu adevarat Burton Batman, iar rezultatul a fost acest blockbuster ciudat, dureros, singuratic, despre o gramada de suflete in durere care se intampla, de asemenea, sa fie personaje extrem de celebre. Pinguinul lui Danny DeVito este grotesc si respingator, dar este si el unul dintre sufletele deteriorate ale lui Burton; prima secventa a filmului ii arata pe parintii sai abandonandu-l. Batman insusi este pierdut si inspaimantat – amintiti-va, imaginea culminanta din final cand isi rupe masca si sa cere sa fie iubit.

Citeste si:  Încă o dată salvăm lumea

Cheia pentru toate acestea a fost Catwoman-ul lui Michelle Pfeiffer, care este sexy si infricosatoare si pentru totdeauna in pericol sa iasa brusc de sub control. Acest film a fost prea ciudat pentru a fi pilonul pe care Warner Bros. L-ar fi vrut, iar ei in mod rezonabil, au incercat sa directioneze franciza inapoi spre ape mai limpezi si calme. Dar acest film, intr-un fel, este apogeul lui Burton, inainte ca Burton sa se retraga prea mult in Depp Blockbuster Land: propriile lui obsesii, vietile unor proscrisi ciudati, care au fost imprastiati pentru ca toata lumea sa ii vada.

2. Batman Begins (2005)

Ati putea sustine ca filmul modern de benzi desenate – si obsesia Hollywood-ului de resuscitarile intunecate ale celor mai mari francize – a inceput pe 27 ianuarie 2003. Asta a fost momentul in care Warner Bros. A anuntat ca l-au cooptat pe Christopher Nolan pentru a regiza un nou film Batman. “Tot ce pot sa spun este ca am crescut cu Batman, am fost fascinat de el si sunt incantat sa contribuim la traditia din jurul personajului”, a spus regizorul la acea vreme. “El este cel mai credibil si realist super-erou si are cea mai complexa psihologie umana. Calitatile sale de super-erou vin din interior. Nu este un personaj magic “.

Acest accent pe machiajul mental intunecat al justitiarului mascat umple fiecare moment al lui Batman Begins, care nu a sters doar performantele slabe din productiile lui Joel Schumacher de la mijlocul pana la sfarsitul anilor ’90, ci a creat un sablon pentru alte studiouri care urmeaza sa-si revigoreze personajele muribunde. Iata un film care a luat in serios traumele copilariei lui Bruce Wayne, aruncandu-l pe Christian Bale in rolul unui playboy indepartat si incert, care a fost traumatizat in interior – devenind Batman nu pentru ca iubeste gadgeturile, ci pentru ca avea nevoie disperata de a indeparta durerea provocata de uciderea parintilor sai. Frumos turnat de sus in jos – Gary Oldman a fost o alegere sublima pentru James Gordon; Michael Caine, un Alfred incantator si plin de compasiune – Batman Begins incepe stralucitor o trilogie care examineaza cu exactitate cum intunericul poate consuma atat eroi cat si raufacatori. Continuarea fost si mai buna.

1. The Dark Knight (2008)

Epica, juridica si inca relevanta, capodopera lui Christopher Nolan a schimbat atat modul in care ar putea arata un film cu super-eroi, cat si modul in care ar putea arata un blockbuster – in feluri cu care inca ne confruntam aproape un deceniu mai tarziu. Nolan si-a transformat filmul Batman intr-un thriller mortal, in care Batman insusi este un fel de personaj irelevant, care trebuie sa accepte ramificatiile nebuniei pe care a dezlantuit-o fara voie peste Gotham doar prin existenta sa. (Singurele personaje cu punti reale sunt Two-Face si comisarul Gordon, nu neaparat ca ar ajunge in locuri fericite).

Si, bineinteles, exista Joker-ul lui Heath Ledger, o amenintare atat de terifianta si necunoscuta incat se simte ca Nolan si actorul au scos la suprafata ceva atat de adanc inchis in interiorul sau ca a fost aproape prea mult pentru a face fata. Acesta ramane cel mai bun film de benzi desenate din toate timpurile. Toata lumea incearca sa faca acest film, cu variante mai bune sau mai putin bune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *