Rezumat:
Multa vreme, adolescența a fost vazuta ca o perioada de iresponsabilitate, in care cel mai important lucru era „sa te simți bine” si sa te bucuri de moment. Astazi, acest lucru este departe de a fi adevarat. Viitorul este o preocupare majora atat pentru parinți, cat si pentru tineri.
Mai mult de 80 % dintre elevii de liceu intervievați intr-o scoala social mixta cu 3 000 de elevi din vestul Franței, in cadrul catedrei „Copilarie, bunastare si parentalitate”, se gandesc la el cel puțin o data pe luna, iar aproximativ o treime dintre ei fac acest lucru in fiecare zi.
In timp ce viitorul lor scolar si profesional se afla in fruntea listei lor de preocupari, viitorul lumii si al societații ocupa un loc deloc neglijabil in gandurile adolescenților. Ecologia, inegalitațile sociale si situațiile politice naționale si internaționale suscita mai mult interes si atenție decat viitorul celor dragi si al relațiilor lor cu acestia.
Cu toate acestea, aceasta capacitate de a se proiecta in viitor nu este distribuita uniform in societate. Ea este marcata de diferențe sociale puternice: fetele si studenții din clasele superioare sunt mai inclinați decat baieții si studenții din clasa muncitoare sa se preocupe de propriul lor viitor si de viitor in general.
Nu numai ca primii sunt mult mai predispusi decat acestia din urma sa aiba planuri de studii si de cariera, dar sunt, de asemenea, mai predispusi sa se detaseze de o viziune individualista a viitorului pentru a-si pune intrebari cu privire la lumea de maine si, mai ales, cu privire la latura sa ecologica.
Pentru o mare parte dintre acesti tineri, viitorul este un semn al detasarii lor (mult asteptate) de sub controlul adulților si al parinților. O analiza a cuvintelor pe care adolescenții le asociaza cu viitorul releva patru viziuni ale viitorului, structurate printr-o dubla opoziție: pe de o parte, intre o relație pozitiva si una negativa cu viitorul; pe de alta parte, intre o relație individuala si una colectiva cu viitorul.
Viitorul ca orizont incert
In primul punct de vedere, impartasit de 45% dintre respondenți, termenii cel mai des folosiți au fost „incertitudine”, „in alta parte” si „frica”, in timp ce „bucurie” si „libertate” au fost printre cuvintele cel mai rar folosite. Adolescenții din acest grup au o percepție mai individualista a viitorului: desi sunt printre cei mai predispusi sa se intrebe zilnic despre propriul viitor si, mai precis, despre viitorul lor la scoala, sunt, de asemenea, cei mai puțin predispusi sa se ingrijoreze cu privire la viitorul familiei si al societații in general.
Viitorul ca o situație de criza(e)
A doua viziune, impartasita de 10% dintre tineri, are, de asemenea, un ton negativ si ingrijorator, dar aplicat la o dimensiune mai globala si colectiva. Cuvintele cele mai frecvent utilizate sunt „catastrofe sociale”, „criza economica” si „incalzire globala”. Termenii cu conotații mai individuale, precum „frica”, „libertate” si „bucurie”, sunt rar utilizați. Elevii din acest grup par sa fie la fel de ingrijorați si preocupați, daca nu chiar mai mult, de viitorul societații in ansamblu decat de propriul lor viitor.
Viitorul ca o perioada de libertate
Cea de-a treia viziune, susținuta de 30% dintre respondenți, contrasteaza puternic cu cele anterioare prin faptul ca este in mare parte pozitiva. Cuvintele asociate cu viitorul sunt „libertate” si „independența”. Exista puține urme de „teama”, „incertitudine” sau „ingrijorare” in raspunsuri. Adolescenții din acest grup pareau increzatori. Viitoarea lor situație sociala si ecologica si viitorul lor profesional ii preocupa foarte puțin. Doar viitorul lor ca iubiți si prieteni este subiectul intrebarilor zilnice – fara indoiala pentru ca va fi in centrul vieții lor (ca viitori studenți).
Astfel, relația tinerilor cu viitorul este departe de a fi uniforma si defetista, in ciuda crizelor economice, ecologice sau de sanatate. In funcție de condițiile lor de viața si de educația familiala primita, adolescenții au dispoziții diferite de a se proiecta in viitor si reprezentari diferite ale viitorului si ale ceea ce conteaza sau va conta in viitor (studii, familie, munca etc.).
Sursa: https://theconversation.com/comment-les-lyceens-se-representent-lavenir-en-temps-de-crise-218979
Daca esti in cautare de advertoriale SEO, cei de la www.SeoPower.ro iti pun la dispozitie o lista de cateva sute de site-uri pe care poti face link building.